Ademoefeningen

When you own your breath, nobody can steal your peace!

Adem jij wel goed ??

Wanneer je 6 tot 8 keer per minuut ademhaalt, is dat gezond. De meeste mensen ademen echter te vaak per minuut, soms wel 20 keer, terwijl hun lichaam in rust is. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel lichaam als geest.

Hieronder 4 klachten die je kunt ervaren als gevolg van een te hoge ademhalingsfrequentie:
1-Spanningsklachten / stress / opgejaagd gevoel
Door de snelle ademhaling geef je je brein continu het signaal van ‘vechten of vluchten’. Er treedt een verstoring van je hormoonhuishouding op en je maakt te veel adrenaline aan. De continue alerte stand van je brein zorgt voor overbelasting.
2-Continue vermoeidheid
Je lichaam functioneert op 2 brandstoffen: energiezuinige vetten en energierijke glucose. Door te snelle ademhaling verbrand je met name je energierijke glucose. Hier word je moe van!
3-Gespannen spieren / pijn aan nek, schouders, rug
Je ademhalingsspier zit verbonden aan je nek en schouders. Door een continu te snelle ademhaling vindt er overbelasting plaats met pijn aan nek, schouders en rug tot gevolg.
4-Benauwdheid / hartkloppingen
Een hoge ademhalingsfrequentie zorgt voor een te grote uitstoot van koolzuur. Hierdoor vernauwen je bloedvaten zich. Je hart reageert daarop door het bloed sneller rond te pompen.  Hierdoor kun je benauwdheid of hartkloppingen ervaren.
Een manier om meer rust in je lichaam te krijgen is de hartcoherentie methode. Hartcoherentie verlaagt je bloeddruk, versterkt je immuunsysteem en vermindert het cortisolgehalte (stresshormoon)in je bloed met 23%. Door je ademhalingsfrequentie terug te brengen naar 6 tot 8 keer per minuut bereik je hartcoherentie.

In de filmpjes hieronder een paar ademhalingsoefeningen.

Doe je mee?