BuroSterker

Centrum voor Stressreductie, Ademtherapie en Meditatie

Oude patronen doorbreken

Wat vind jij een lastig patroon om te doorbreken?

 

We hebben allemaal ons eigen reactiemechanisme, ontstaan vanuit ervaringen uit het verleden. Dit mechanisme biedt veiligheid, maar kan ook zeker spanningen opleveren en frustratie in het hier en nu.

 

Soms is het lastig om een patroon te doorbreken omdat er pijn onder zit. Je bent je zo gaan gedragen uit nare ervaringen of omdat het niet anders kon in je gezin. Van belang is om dit pijn op te lossen, zodat je je verleden niet steeds mee neemt in het NU en het patroon herhaalt bij mensen die niets te maken hebben met je verleden.

 

Om patronen te doorbreken, zal je nieuw gedrag moeten vertonen. En dat is vaak behoorlijk lastig! Het kan onzeker maken of angstig.

 

5 tips om gedrag te veranderen:

 

  1. Herken je eigen patronen

Om te kunnen veranderen, moet je eerst je eigen patronen (her)kennen. Realiseer je daarbij dat jij  dit patroon niet bent, maar het patroon hanteert vanuit gewoonte. Wanneer oude pijn wordt aangeraakt, schiet je in een patroon en reageer je té heftig!

Vaak handelen we automatisch vanuit

–          Angst

–          Primaire afweer

–          Valse hoop

–          Valse macht

–          Ontkenning

 

  1. Creëer een positieve mindset

Benader je verandering positief. Denk niet: ‘ik moet niet’ of ‘ik mag niks’, dat werkt alleen maar negatief. Richt je op het doel en de redenen van je verandering en formuleer deze verandering positief. Wat wil je bereiken en waarom?

Wanneer je twijfelt aan je eigen vermogen om te veranderen, of het nut van der verandering noem je 3 redenen waarom het je niet gaat lukken. Vervolgens noem je 3 redenen waarom het je wél gaat lukken.  Je zal zien dat je eindigt met het antwoord: “omdat ik het wil”. Dit antwoord is de krachtigste motivator om je doel te realiseren.

 

  1. Stapje voor stapje

Wil jij slechte gewoontes afleren? Begin dan in het klein en gun jezelf de tijd om te veranderen. Het kost tijd om je oude gedragspatronen te doorbreken. Gun jezelf die ook. Verwacht dus niet binnen 1 of 2 weken dat je nieuwe leefwijze een gewoonte is. Dat duurt namelijk langer; gemiddeld duurt het zo’n 66 dagen voordat nieuw gedrag ‘normaal’ is. Veel kleine stapjes maken één grote stap en zijn gemakkelijker vol te houden en te realiseren.

 

  1. Wees niet streng

 

Wees niet te streng als het niet lukt of als je een keer in oude gewoontes terecht komt. Zorg ook dat je jezelf voor enkele stappen beloond. Vier je successen. Dat helpt!

 

  1. Niet alleen

Deel je plan met een vriend of professional, je hoeft het niet alleen te doen! Een ander kan je helpen, spiegelen, motiveren en advies geven.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *