BuroSterker

Centrum voor Stressreductie, Ademtherapie en Meditatie

Meditatie

Wist jij dat er allerlei vooroordelen en fabels zijn rondom mediteren?

1. Het is voor ‘geitenwollen sokken types’
2. Om te mediteren moet je heel stil zijn & rustig in je hoofd
3. Mediteren is hard werken in plaats van rustgevend ….
4. Mediteren kost iedere dag veel tijd
5. Mediteren kan alleen zittend op een kussen of een hard bankje

 

Veel mensen verwachten onterecht dat mediteren hetzelfde is als het gelukzalig ervaren van ‘niets’. In werkelijkheid is mediteren het zonder oordeel ervaren van alles, zowel binnen als buiten jezelf. Zowel het aangename als het onaangename.

 

Meditatie werkt uitstekend tegen stress, maar er zijn nog meer voordelen ….

1. Een boost voor je immuunsysteem
Regelmatig mediteren maakt ons immuunsysteem gezonder. Hierdoor worden we beter beschermd tegen infecties en ziektes.

2. Verbetering van je concentratievermogen
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die mediteren hun hersenen anders gebruiken waardoor er minder activiteit is in de hersengebieden die zorgen voor afleiding en dagdromen. Je leert je dus beter te focussen op één ding of op het moment.

3. Verbetering van communicatie
Meditatie zorgt voor betere communicatie en regulatie van de emoties. Boosheid en woede worden op een gezondere manier geuit.

4. Verbetering levenslust bij chronische pijnklachten
Meditatie heeft een positief effect op de psychische gezondheid van mensen met chronische fysieke klachten. Door meditatie wordt je je bewuster van lichaam en geest. Je leert op een vriendelijke manier naar jezelf en je lichaam kijken.

5. Vergroting stabiliteit
Een effect van meditatie is dat je gehele geestestoestand stabieler wordt. Sommige mensen beschrijven dit als je tevredener, zelfverzekerder of onverstoorbaarder voelen. Voor anderen betekent het dat ze alledaagse problemen beter de baas worden.

 

Meditatie TIP

Mediteren gaat over focus en gedachten temmen. Dat hoeft geen uren te duren, je kan ook gewoon even in een kaarsje turen of bewust kijken naar een mooie bloem. Dwalen je gedachten af, breng ze dan rustig en vriendelijk terug naar je beginpunt.

Doe dit elke dag een paar minuten en ervaar de kalmte!